וויסות פחדים בתקופת הקורונה

ככה תעזרו לילדים שלכם בעת הצפה רגשית

משבר הקורונה הביא איתו לא מעט אתגרים להורות שלנו. ההסתגרות בבית 24 שעות ביממה עם הילדים, עבודה מהבית כשהילדים איתנו, מיעוט ביציאות ותחושה של חוסר וודאות. כולנו בארץ חווים את זה, ונראה שככל שהלכה והעמיקה היציאה הזו מהשגרה, השיח סביב הקורונה הפך גם יותר מהול בפחדים וחששות. חששות ממה יהיה, פחדים שקשורים לבריאות, דאגות כלכליות והרשימה עוד ארוכה. 
הילדים שלנו הם הראשונים לספוג את כל האווירה הזו אל תוכם, הראשונים "להידבק" בפחדים שלנו, ובחששות שמרחפים באוויר. אמהות מספרות לנו על יחסים מתוחים יותר בבית, על מפלס כעס כלפי הילדים שמתגבר, על תסמיני חרדה שפתאום החלו להופיע בקרב הילדים ועל החמרה של בעיות קשב. כל זה טבעי ומובן בהינתן המציאות המורכבת שבה כולנו מתנהלים בחודשים האחרונים.

אז מה אנחנו, כהורים, יכולים לעשות כדי להקהל על הילדים שלנו? איך אנחנו יכולים להוות עבורם עמוד תווך, משענת בטוחה, בתקופה שמרגישה מאוד לא יציבה?

אנחנו פה כדי לתת תשובות, שיכולות לסייע לכם לעזור לילדים שלכם ולהפחית קצת את המתח.  


boy-in-blue-long-sleeve-shirt-wearing-face-mask-4145249

 

  1. קודם כל ולפני הכל, חשוב שהתהליך יתחיל אצלנו, ההורים. ברוב המקרים, פחדים וחששות זולגים מאיתנו אל הילדים שלנו, ואם אנחנו מוצפים בעצמנו, יהיה לנו קשה להתאסף ולסייע לילדים שלנו לווסת את הרגשות והפחדים שלהם. עצרו לרגע, ועשו חשבון נפש עם עצמכם. עד כמה אתם משדרים רוגע? עד כמה אתם חשים ביטחון ויציבות? אם התשובות לכך הן שליליות, חשוב קודם כל שתטפלו בעצמכם לפני שתטפלו בילדים. בעידן הנוכחי ישנן אינסוף טכניקות להפחתת לחצים ודאגות, וחשוב שתמצאו את הטכניקה המתאימה לכם. המודעות הזו, למצב הנפשי שלכם, תאפשר לכם להתכנס פנימה, לנקות את עצמכם מבפנים, כדי להגיע נקיים יותר לכל תקשורת ומגע שאתם מקיימים עם הילדים שלכם. 

  2. כשאתם חשים רגועים יותר, מחוברים יותר, מווסתים יותר, זה הזמן לגשת לילדים. קיימו איתם שיחה פתוחה וישירה, אפשרו להם לשאול שאלות ותנו להם תשובות (לפעמים תשובה יכולה להיות שאתם לא יודעים את התשובה, וזה גם בסדר), ונסו לייצר מרחב רגשי שבו הם יכולים לפרוק, לשתף בפחדים שלהם, להציף, לבטא. אנחנו ממליצים להיות כנים עם הילדים, ולשתף אותם בחששות האישיים שלכם (בשפה מותאמת גיל ותוך בחירה הולמת של התוכן). כך הם יפנימו, שזה בסדר לפחד ושאפשר לפחד ביחד. כשנותנים מקום לפחד ולא פוחדים מהפחד עצמו, הוא הרבה פעמים משתחרר, כי מתייחסים אליו ממקום של קבלה והבנה.

  3. אם מדובר בילדים צעירים מאוד, רצוי להשתמש בכלים יצירתיים, שיכולים לעזור להם להעלות את הרעיונות שקשה להם עדיין לתקשר אליכם במילים. אפשר לשאול אותם איך הפחד שלהם נראה ואם יש לו צבע, איפה הם מרגישים אותו בגוף, לבקש מהם לצייר את הפחד שלהם או לנסות להכווין אותם לדרג את הרמה שלו מ-1 עד 10. תחושה של פחד מקבלת ביטוי במחשבות מפחידות ובתחושות גופניות פיזיות- גם התחושות וגם המחשבות האלה הם סוג של אנרגיה, וברגע שהיא תתפוגג, הפחד יחלוף. היכולת של הילד לבטא את הפחד היא דרך לסייע לאנרגיה להשתחרר ממנו.

  4. השתדלו להימנע לגמרי מלחשוף את הילדים לחדשות. כדי לקיים את עצמה ולהרוויח, תקשורת זקוקה לרייטינג. לא צריך להיות חוקר תקשורת רב-ניסיון כדי לדעת, שאחת הדרכים לייצר רייטינג היא להקצין כל מה שנתפס כאיום או סיכון חברתי, להעצים אותו ולתבל אותו בהרבה דרמה. בשפה מדעית-מחקרית אגב, מכנים זאת "פאניקה מוסרית: (moral panic), כינוי שטבע החוקר הבריטי סטנלי כהן.
    החשיפה של הילדים שלנו להקצנה ולדרמתיזציה של המציאות לא רק שלא תשרת אותם, אלא שהיא עלולה להזיק להם ולהגביר עוד יותר את סף החרדה.

  5. אנחנו מזמינים אתכם לאמץ פרקטיקה משפחתית פשוטה של תרגולי נשימה, מידי יום ביומו, פעם ביום, במשך 10 דקות. רובנו לא מנצלים את מירב הפוטנציאל הנשימתי שלנו (אתם בטח מכירים את המשפט השגור "אין לי דקה לנשום"...) מסיבות רבות, המרכזית שביניהן היא מציאות חיים לחוצה ועמוסה במחויבויות ומשימות. ברגע שנעצור רגע, נכניס לגוף כמויות רבות יותר של חמצן ממה שהוא רגיל לקבל, החמצן הזה יתחיל לנקות את הרעלים שיש לנו בגוף; את המחשבות המדאיגות שרצות סחור סחור, את הפחדים שהן מייצרות ואת תחושת החוסר שקט הכללית. מערכת הנשימה אגב, היא ממנגנוני הניקוי והניקוז המרכזיים בגוף, כאשר היא אמונה על ניקוז של 70% מהרעלים שאנחנו צוברים. הנוסחא היא פשוטה: ככל שננשום יותר עמוק במהלך היום, כך יתנקו יותר רעלים.
    שבו יחד כל המשפחה במעגל, החזיקו ידיים, עצמו עיניים, והתחילו לקחת נשימות עמוקות מהאף תוך הוצאת האוויר מהפה. לאחר סבב של 10 שאיפות ונשיפות, חזרו לנשום כרגיל לכמה שניות, והמשיכו לסבב נוסף. היכולת לקחת פסק זמן במהלך היום ולשבת יחד כל המשפחה 10 דקות כדי לנשום עמוק תחולל שינוי באנרגיה והאווירה בבית. אנחנו מבטיחים לכם.

לקריאת מאמרים נוספים בנושא:
5 דרכים טבעיות להקל על החרדה
 מרגישים שנגמר לכם האוויר? 5 סודות לנשימה נכונה
מה זה ריברסינג? ואיך הטיפול בריברסינג יכול לעזור לי? 
מה לעשות כשוירוס הקורונה מסתובב בחוץ - והילדים בבית?

אם המצב אינו משתפר ואתם מרגישים שאין לכם את הכלים להתמודד,
אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו להתייעץ מה אפשר וכדאי לעשות
צרו איתנו קשר ונחזור אליכם בהקדם