תקופת הבגרויות היא תקופה המלאה בלחצים והחששות. כדי לייעל את תהליכי הלמידה ואת ההתנהגות בשעת הבחינה כדאי להשתמש בעקרונות הבאים:
1. חשוב מאוד לברר מבעוד מועד מהו חומר הלימוד שעליו אנו אמורים להבחן ולדאוג לכך שכל החומר נמצא ברשותנו (מחברות, ספרים, דפי חזרה וכדומה). לאחר מכן יש להעריך בכמה ימים נוכל להקיף את חומר הלימוד ולתכנן בהתאם את זמני הלמידה.
2. יש לחלק את חומר הלימוד ליחידות קטנות על פי נושאים/ פרקים ולפרוס את הלמידה לקראת הבחינה על פני מספר ימים- כך ההטמעה של החומר בזיכרון תהיה משמעותית יותר.
3. במהלך הלמידה לקראת המבחן מומלץ להשתמש במגוון אסטרטגיות:
- באמצעות הערוץ החזותי- לערוך סיכומים/ תרשימי זרימה/ טבלאות שמארגנות את החומר.
- באמצעות הערוץ השמיעתי- להקליט את חומר הלימוד על גבי קלטת ולהאזין לה/ לחבר שירים עם מילות המפתח ולזמזם אותם/ ללמוד עם חברים וכך לדבר על החומר.
4. חשוב מאוד שהיום האחרון לפני הבחינה יוקדש לחזרה כוללת על חומר הלימוד ולא ללמידה של חומר חדש.
5. כאשר אתם מקבלים את שאלון הבחינה קראו בתחילה את כל השאלות. התחילו לענות על השאלות שאת תשובותיהן אתם יודעים בוודאות (השאלות הקלות ביותר עבורכם), דבר שיסייע לכם להתגבר על הלחץ שמתלווה לתחילת הבחינה.
6. נסו לתכנן את הזמן שמוקצב לכם והקציבו זמן לכל שאלה לפי משקלה (מספר הנקודות). "בזבזו" יותר זמן על השאלות בעלות המשקל הגבוה ביותר. בנוסף, חשוב שתנצלו את כל הזמן העומד לרשותכם ואל תנסו לסיים לפני הזמן.
7. קראו את ההוראות בקפידה רבה ושימו לב אם אתם נדרשים לענות על כל השאלות או רק על חלקן. בנוסף, בררו בדיוק מה נדרש מכם בשאלות וענו בהתאם. שימו לב להוראות השונות ולהבדלים ביניהן (השווה, תאר, הגדר וכדומה). מומלץ מאוד למרקר את ההוראות כדי להקל על התהליך.
8. חשוב לארגן היטב את התשובה ולתכנן את המבנה שלה בנקודות. זכרו כי בחינת הבגרות נבדקת באופן סובייקטיבי והבוחן מתרשם גם מכושר הכתיבה שלכם ולא רק מהידע.
9. נסו לכתוב תשובות מדויקות ואל תכתבו עובדות שאינכם בטוחים בהן. כך למשל, עדיף לכתוב: "בסוף המאה ה- 19" מאשר: "ב- 1885" כאשר אינכם בטוחים אם מדובר ב- 1885 או ב- 1890.
10. בסיום הבחינה- תמיד בדקו את תשובותיכם בשנית. שאלו את עצמכם: "האם עניתי על השאלה שנשאלה? האם ציינתי את כל הידע שיש לי בנושא? האם הוספתי פרטים בלתי רלוונטיים? האם הניסוחים שלי ברורים?"
בהצלחה לכולם!
כתבה: נאוה בן חמו, מאבחנת תפקודי למידה ומורה להוראה מתקנת במרכז "אמירים"